چرا تامین مالی در کارآفرینی موفقیت کسب‌وکار را دوچندان می‌کند؟

فهرست مطالب

چرا تامین مالی در کارآفرینی موفقیت کسب‌وکار را دوچندان می‌کند؟ به نظر شما سوخت یک کسب‌وکار چه چیزی است؟ اگر شما یک مؤسس استارتاپ یا مدیر شرکت باشید، هیچ فرقی نمی‌کند. درهرصورت، نیاز به سوختی برای به کار‌انداختن موتور کسب‌وکارتان دارید.

تقریباً از نظر تمامی‌مشاوران و مربیان کارآفرینی، سوخت تمامی‌کسب‌وکارها برای راه‌اندازی و توسعه، منابع مالی و پول موجود در آن‌ها است. اما تعداد زیادی از کسب‌وکارها در ابتدای راه، منابع زیادی برای تأمین مالی شرکت خود ندارند. به یاد داشته باشید که اگر سرمایه‌گذاری به‌درستی و در زمان مناسب انجام نشود، بیزینس را دچار بحران کرده و ادامه سودآوری آن را دچار اختلال می‌کند.

به گفته دکتر ماکان آریا پارسا یکی از چالش‌های اصلی امروزه کسب‌وکارها نبود پول کافی برای اداره شرکت است. به همین دلیل تأمین مالی در کارآفرینی اهمیت زیادی پیدا کرده است. خواندن این مقاله به شما کمک می‌کند راه‌های تأمین سرمایه در کسب‌وکارتان را یاد بگیرید و به‌ضرورت آن آگاه شوید.

 

تامین مالی

 

تأمین مالی چیست؟

مدیران برای اجرای فرایندهای کسب‌وکار مانند بازاریابی و تبلیغات، تیم‌سازی، تولید محصول و ارائه خدمات نیاز به پول دارند. چه در ابتدای یک کسب‌وکار نوپا، چه در ادامه و توسعه آن کسب‌وکار نیاز به پول، به‌شدت احساس می‌شود.

اما در برخی موارد این منبع باارزش به‌قدری نایاب می‌شود که حتی درآمدهای شرکت هم به تأمین آن کفایت نمی‌کند. در این مرحله است که مدیران جوان برای راه‌اندازی و مدیران باتجربه برای توسعه کسب‌وکار به فکر جذب سرمایه‌گذار می‌افتند. سرمایه‌گذاران پول لازم برای راه‌اندازی و توسعه را به شرکت تزریق می‌کنند.

تمامی‌تلاش‌هایی که مدیران و مؤسسان برای واردکردن پول از منبع خارجی به کسب‌وکار انجام می‌دهند، تأمین مالی کسب‌وکار نامیده می‌شود.

راه‌های تأمین مالی کسب‌وکار

در ادامه روش‌های تامین مالی در کسب‌وکارهای مختلف را بررسی کردیم:

تأمین مالی توسط بنیان‌گذاران

استارتاپ‌هایی که در اول راه خود هستند و نمونهٔ اولیه قابل قبولی ندارند، هزینه‌های اولیه خود را توسط مؤسسان آن تأمین می‌کنند. در این مرحله اعتماد سرمایه‌گذاران بسیار سخت است و معمولاً کسی حاضر به سرمایه‌گذاری در ایده نمی‌شود.

تأمین مالی توسط فرشته‌ها

فرشته‌ها معمولاً افرادی هستند که خودشان تجربه کارآفرینی دارند و می‌خواهند درآمد سایر کسب‌وکارهایشان را سرمایه‌گذاری کنند. گفتنی است که فرشته‌ها افراد با ریسک‌پذیری بالایی هستند. فرشته‌ها معمولاً به استارتاپ‌هایی کمک می‌کنند که نمونه اولیه محصول خود را ساخته‌اند و درحال تیم‌سازی برای ارائه ایده‌شان هستند.

فرشته‌ها به علت اینکه خودشان کارآفرین هستند، علاوه بر سرمایه‌گذاری مالی، در کارهایی مانند شبکه‌سازی و منتورینگ استارتاپ‌ها به آن‌ها کمک می‌کنند.

تأمین مالی جمعی

این روش سرمایه‌گذاری در استارتاپ، با کمک جمعی مردم انجام می‌شود. مؤسسات در ابتدای راه‌اندازی کسب‌وکارشان در پلتفرم‌های آنلاین ثبت‌نام می‌کنند و با ارائه ایده خود، درخواست تأمین مالی می‌کنند. برخی پلتفرم‌های آنلاین، این مبلغ را پس از گذشت زمانی از مؤسسان استارتاپ پس می‌گیرند.

این روش برای کسب‌وکارهایی که قادر به تأمین بودجه برای ساختن نمونه اولیه نیستند، گزینهٔ مناسبی است. مزین این نوع تأمین بودجه این است که نیازی به شریک کردن سرمایه‌گذاران در کار خود ندارید و این فرایند به‌راحتی و به‌سرعت انجام می‌شود.

تأمین مالی توسط سرمایه‌گذاران خطرپذیر

شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر یا VCها با بودجهٔ محدودی که دارند در استارتاپ‌های مختلف به دید بلندمدت سرمایه‌گذاری می‌کنند. این روش تأمین بودجه بیشتر برای استارتاپ‌هایی کاربرد دارد که مراحل اولیه خود را گذرانده‌اند و نیاز منبع مالی برای سرعت بخشیدن به کارهای خود دارند.

 

ماکان آریا پارسا

 

اهمیت تأمین مالی و سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار چیست؟

کسب‌وکارها به دو دلیل نیاز به پول برای شرکت دارند. اولین دلیل در استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا کاربرد دارد و آن هم برای راه‌اندازی و تأسیس است. دلیل دوم هم برای کسب‌وکارهایی که قبلاً تأسیس شده‌اند، ولی الآن برای ادامه فعالیت نیاز به منابع مالی دارند. این فعالیت برای توسعه کسب‌وکار می‌تواند خرید ملک، توسعه محصول، افزایش تولید یا توسعه تیم کاری باشد.

یک‌لحظه تصور کنید شرکتی که محصول باکیفیتی را تولید کرده و در بازار حرفی برای گفتن دارد، حالا برای افزایش تولید و گسترش رقابت در بازار پولی نداشته باشد. این بیزینس به دلیل عدم تأمین نیاز بازار و گسترش فعالیت رقبا به‌راحتی از بازار حذف می‌شود. در این مرحله است که مدیران مالی با کمک سرمایه‌گذاران به نجات کسب‌وکار می‌آیند و با واردکردن هوشمندانه پول، سوخت موتور کسب‌وکار را تأمین می‌کنند.

یا به‌عنوان مثالی دیگر تصور کنید که کسب‌وکاری برای تولید محصولات باکیفیت، نیاز به منبع مالی برای خرید ماشین‌آلات و تجهیزات با تکنولوژی به‌روز دارد. اما در تأمین این سرمایه به مشکل می‌خورد و به دلیل عدم تولید محصولات باکیفیت از بازار حذف می‌شود.

همان‌طور که می‌دانید یکی از شاخص‌های سنجش برتری یک کسب‌وکار، توجه به دارایی‌های آن است. حالا فرض کنید شرکتی برای خرید و توسعه دارایی‌هایی مانند زمین و ملک، ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته، پولی نداشته باشد. به نظر شما چه بلایی سر کسب‌وکار می‌آید؟ حدس شما درست است. این کسب‌وکار هیچ دارایی ارزشمندی نداشته و تبدیل به یک بیزینس ضعیف می‌شود.

به گفته دکتر ماکان آریا پارسا، یکی از عوامل شکست کسب‌وکارها دوران رکود اقتصادی در سطح کلان است. اما برخی کسب‌وکارها در دوران رکود دچار شکست‌های عظیمی‌نمی‌شوند. این دقیقاً به مدیریت بحران آن‌ها برمی‌گردد که آن‌ها در دوران رونق، منابع مالی خود را به‌درستی مدیریت کرده و برای دوران نزول خود،‌اندوخته‌ای دارند. یا مدیرانی که در دوران رکود با تأمین مالی در زمان و موقعیت مناسب شرکت، خود را از شکست نجات می‌دهند.

 

تامین مالی

 

مزایای تأمین مالی در کارآفرینی

مزایای تامین مالی در کارآفرینی قطعا چشم‌گیر است. از همین روی در ادامه این مزایا را بررسی کرده‌ایم:

افزایش فروش

کسب‌وکارهایی که محصولاتی با قیمت‌های بالا دارند، با فروش محصولاتشان به‌صورت اقساطی قدرت خرید مشتریان را بالا می‌برند و این باعث افزایش فروش شرکت می‌شود. شرکتی که می‌خواهد فروش اقساطی را راه‌اندازی کند، باید از بودجهٔ مالی مناسبی برخوردار باشد و این با تأمین مالی انجام می‌گیرد.

بهبود جریان نقدینگی

کسب‌وکارهایی که نقدینگی مناسبی ندارند، در بحران‌های مالی دچار آشفتگی می‌شوند. وجود منابع مالی قوی شرکت را از بحران‌های عجیب نجات داده و مدیران بر بازاریابی و فروش بیشتر متمرکز می‌شوند.

کاهش هزینه تولید

فرض کنید کسب‌وکاری اقدام به خرید مواد اولیه می‌کند. حال اگر این شرکت پول زیادی داشته باشد، با خرید مواد اولیه به‌صورت انبوه می‌تواند هم با قیمت پایین‌تری این محصولات را بخرد و هم با خرید مواد موردنیاز یک سال آینده در مقابل تورم دچار بحران نمی‌شود.

جذب مشتریان جدید

وقتی کسب‌وکاری هزینه‌های تولیدش را پایین می‌آورد، در بازار رقابتی هم از جذابیت بالاتری برخوردار است. همین باعث آمدن مشتری‌ها به سمت محصولات این شرکت و جذب مشتریان جدید می‌شود.

 سخن پایانی

تأمین مالی برای کارآفرینان همیشه از جذابیت بالا برخوردار است. اما نکته بسیار مهم این است که باید بدانید بودجه را از چه منبعی و چه موقع جذب کنید. اگر در جذب سرمایه‌گذار، با آگاهی عمل نکنید، ورود پول به کسب‌وکار شما می‌تواند یک سم بزرگی باشد. درهرصورت پیشنهاد می‌کنیم در مورد موارد تخصصی جذب سرمایه‌گذار از مشاوران و کارآفرینان موفقی همچون آقای دکتر ماکان آریا پارسا کمک بگیرید.

سؤالات متداول

1. آیا تمامی‌روش‌های تأمین مالی مناسب کسب‌وکار ما است؟

همه روش‌ها مناسب همه ایده‌ها نیستند. هر کسب‌وکاری باتوجه‌به این که در ابتدای راه کارآفرینی یا درحال‌توسعه آن هستند، نیاز به تأمین مالی به روش‌های مختلف دارند. همچنین استارتاپ‌ها باتوجه‌به مدل‌های درآمدی که دارند، از روش‌های مختلفی برای تأمین مالی استفاده می‌کنند.

2. قبل از تأمین مالی برای کسب‌وکار چه‌کارهایی انجام دهیم؟

اگر به‌عنوان مؤسس یا مدیر یک استارتاپ می‌خواهید اعتماد سرمایه‌گذاران را جذب کنید، باید قبل از اقدام به دریافت فاند، اقدامات زیر را انجام دهید. برای محصول خود یک نمونه اولیه بسازید و سعی کنید با فروش آن به مشتریان احتمالی، از آن‌ها بازخورد بگیرید.

  • اگر ایده جدیدی دارید و مؤسس استارتاپ هستید، حتماً برای ایده خود یک بوم مدل کسب‌وکار بنویسید.
  • اگر ایده شما قبلاً به تعداد زیادی به مرحله اجرا و درآمدزایی درآمده است، برای ایده خود یک طرح تجاری بنویسید.
  • فراموش نکنید هرچه میزان فروش محصول اولیه شما بیشتر باشد، سرمایه‌گذاران اعتماد بیشتری به شما می‌کنند.
نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close